احیای بافت شهری محله (GÜERTEL) وین اتریش

احیای بافت شهری در سطح شهر وین با استفاده از توان ها و پتانسیل های ارائه شده برای بهبود کاربری شهر،محرکی بود برای تحول در بافت شهری قدیمی وین

 

plan all

تصویر اول : تصویر ماهواره ای محله گرتل در وین (بالا راست)

محله گرتل (GÜERTEL) در اواخر قرن 19


زمانی که کلانشهر وین درحال رشد و توسعه بود دیواره های داخلی و خارجی شهر برچیده شد و توسط دو بلوار متحد المرکز جایگزین شد (دایره درونی بافت قدیمی تحت تسلط دادگاه، اشراف، کلیسا و.... بود) و محله گرتل(محلی برای کسب وکار و افراد طبقه متوسط بود)

plan gur

تصویر 2 :دیوارهای شهرستان درونی و بیرونی وین در پایان قرن 18

ساختار فیزیکی شریان اصلی ترافیک وین به دنبال یک ساماندهی شعاعی متحدالمرکز، شبیه به دیگر شهرهای اروپا با هسته ی شهری قرون وسطی بود.
با گذشت زمان، یک محور به عنوان ارتباط بین شهر و اطراف آن تکامل یافت. در سال 1893، اتو واگنر ایده ی توسعه ساختار شهری وین را گسترش داد و بین قابلیت های معابر اصلی و جاده ها تفاوت گذاشت.

inages stadbhan

تصویر 2: پل راه آهن استادبان در مرکز بلوار گرتل از 1893 -1898 ساخته شد ، برای تحمل عبور بارهای سنگین از روی آن، به عنوان مثال قطار های بخار

خط راه آهن پل استادبان(Stadtbahn) وین از آغاز به کار خود در امتداد گرتل با تصور اینکه یک بازیگرکلیدی در حل مشکل حجم بالای ترافیک وین باشد شکل گرفت. و در بین سالهای  1893 و 1898، تقریبا به طور کامل به عنوان یک پل راه آهن مرتفع و عالی ساخته شد. استادبان وین توسط امپریال و راه آهن سلطنتی برنامه ریزی و اجرا شده بود، که به عنوان یک پل راه اهن گسترده برای گرتل در نظر گرفته شده بود. از همان ابتدا، برنامه ریزان استادبان در نظر داشتند قوس زیر جاده را برای اهداف مختلف استفاده کنند .در طرح اتو واگنر در دهانه قوس فضای قابل استفاده برای کسب و کارهای کوچک ایجاد شده بود. واگنر دهانه زیر پل را بعنوان مکانی برای ایجاد مغازه ها و رستوران ها در نظر گرفته بود.او  با استفاده از بخشبندی های افقی وعمودی، قوس ها را به شش بخش تقسیم نمود. با توجه به طرح های متنوع که از گرتل عبور می کرد ارتفاع قوس بین سطوح تک و سه گانه استادبان دارای نوسان بود. در نتیجه، نماهای طرح واگنر انعطاف پذیر بودند. همه طرح نما های واگنر توسط سطح بسیار بالایی از شفافیت بصری مشخص است. به عناون مثال از حداکثر تعداد  پنجره ها  و حداقل عناصرموجود، را در طرح خود جای داده است.

inages stadbhan-2

تصویر 3 :مغازه ها و رستوران های زیر پل استادبان در سال 1900

 

     نویسنده : Silja Tillner 

    ترجمه شده توسط روزبه کیهانفر

   پایان قسمت اول

............به زودی قسمت دوم ........

تجربه مرمت و حفاظت شهری در شهر بث (انگلستان)

شهر بث در سال 2009 از سوی یونسکو به عنوان میراث جهانی برکزیده شد.
این شهر یکی از نمونه های در خور توجه در زمینه طرحهای مرمت شهری می باشد. این طرح بر چند اصل متکی بود:
1- افزایش درآمد شهری از طریق جذب گردشگر با تکیه بر فعالیتهای بازرگانی و اقتصادی
2- مشارکت مردم با دخالت صاحب ملک در مرمت بنا و عملکرد
3- بررسی بافت قدیم در دو سطح بنا و مجموعه
4- جلوگیری از دلالی زمین و سوداگری
5- ارزش گذاری بناها و بافتهای تاریخی براساس معیارهایی چون قدمت، سبک، مصالح و عملکرد

bo1مرمت شهری در شهر بث تنها به هسته قرون وسطایی محدود نمی شد، بلکه تمامی فضای شهر قدیم را دربر می گرفت.
هدف اصلی از مرمت شهر بث، حفاظت کامل از بافت کهن و اعطای نقش عمده به گردشگری است.
اهداف و ملاحظات اجتماعی: جابجایی جمعیت
اهداف و ملاحظات فرهنگی: توجه به ارزشهای فرهنگی- بومی بافت که لازمه گسترش صنعت جهانگردی است.

bo2

سیاستها و راهبردهای کالبدی شهر بث:
- نظارت بر طراحی و معماری بنا
- حفظ بدنه خارجی
- اعطای عملکرد جدید مشروط بر عدم دگرگونی عمده

bo3

مهدی هوشیاری (کارشناس مهندسین مشاور هفت اقلیم سپاهان)

برگرفته از کتاب مرمت شهری نوشته محسن حبیبی

 

تجربه مرمت و حفاظت شهری در بولونیا (ایتالیا)

بولونیا شهری تاریخی در شمال ایتالیا می باشد. حفاظت از شهر قدیم و هسته مرکزی شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. نیازهای جدید شهر نیز می بایست برطرف می گردید. «کنزو تانگه» پیشنهاد ساخت یک مرکز تجاری-اداری در کنار شهر قدیم را می دهد.
اهداف دوگانه طرح باززنده سازی شهر قدیمی بولونیا عبارتند از:
1- اقدامات حفاظتی کالبدی-فضایی برای ساماندهی بخش قدیم شهر به عنوان یکی از زیباترین مراکز مسکونی قدیمی ایتالیا.
2- حفظ و ارتقای فرهنگ شهری موجود و روابط متقابل مردم با محیط زندگی شان تلاش یرای حفظ ساکنان اصلی شهر قدیم

2kcf6ad59bdb

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

  سیستهای برنامه ریزی:

- جلوگیری از تعویض ساکنان
- ساخت مجموعه های جدید در تلفیق با معماری شهری قدیم برای پاسخ به نیاز های جدید

ویژگیهای مهم طرح مرمتی بولونیا:
- ارتقای کیفی زندگی
- ارتقای کمی و کیفی فضاهای شهری
-تشویق نهادهای عمومی برای سرمایه گذاری در مرمت شهری
- حفظ نقش و هویت فرهنگی شهر قدیم
- تدوین اهداف کالبدی
- حمل و نقل شهری باید برمبنای حمل و نقل عمومی باشد 

4

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قدیمی ترین دانشگاه دنیا که هنوز هم فعال می باشد، دانشگاه نهصد ساله بولونیا است. این دانشگاه هم اکنون بیش از یکصد هزار دانشجو دارد.

گردآوری: مهدی هوشیاری (شرکت مهندسین مشاور هفت اقلیم سپاهان)
برگرفته از کتاب مرمت شهری نوشته محسن حبیبی